nedjelja, 24. srpnja 2011.

Praline


Kišovit dan. Sama sam doma. Na kišu mi se ne izlazi, ne čita mi se knjiga, na netu ništa novog, a televiziju ionako rijetko gledam.  Kako se zabaviti? U kuhinji, naravno! Vadim svoje omiljene igračke, silikonske kalupe.



Kada radim praline, za mene ne postoji ništa drugo osim čokolade i kalupa. Ne vidim i ne čujem ništa i mogu se igrati satima. Moje praline su vesele, šarene, a nadasve ukusne. Imala sam čak i maniju izrade pralina i kupovanja novih kalupa. Te male dekorativne hrpice čokolade pravo su zadovoljstvo. Pojedu se u trenu, a potroši puno više vremena za izradu. Međutim, izraz lica osobe kad pred nju stavim pralinice je dovoljan razlog da se sljedeći put upustim u izradu. 


Početkom svibnja sam pospremila kalupe, jer toplo vrijeme ne pogoduje čokoladnim delicijama i dala im odmor do jeseni. Taman u to vrijeme sam dobila na poklon novi kalup za praline. Daniela, još jednom hvala na poklonu!! Kako je vrijeme prolazilo, stalno me je kopkao taj kalup. Uz to što je bio ugodno iznenađenje, bio je jedinstven zbog svog izgleda. Ali stalne vrućine su ga zadržale u ormaru. Kako već nekoliko dana pada kiša i poprilično se spustila temperatura, napokon je došlo vrijeme da izvučem novi kalup na svjetlo dana.


Ukoliko nemate kalup za praline, možete koristiti petit four cups (minijaturne papirnate čašice), silikonski ili plastični kalup za led (postoji mogućnost da ćete teško izvaditi praline iz plastičnog kalupa). Osim kalupa, pomoćni alat koji koristim je: čačkalica (za popravljanje sitnih grešaka), jako tanki kist (za dekoriranje i popunjavanje teško dostupnih mjesta), plosnati kist (za premazivanje stranica kalupa), medicinska šprica (olakšava punjenje kalupa čokoladom) i slastičarska vrećica (za punjenje pralina kremom). 

Osnovni sastojak za izradu pralina je mašta, kako po pitanju izgleda pralina, tako i po pitanju punjenja. Praline možete napraviti od bijele, tamne ili mliječne čokolade. Bijelu čokoladu najčešće koristim za dekoracije, mliječnu za punjenje, a tamnu za omotač. Kremu za punjenje pralina radim na dva načina, na bazi maslaca ili slično ganache kremi.

Za kremu na bazi maslaca potrebno je
  • 100 g maslaca
  • 100 g šećera u prahu
  • 100 g mliječne čokolade

Na pari otopite čokoladu (nemojte čekati da voda zakuha, već odmah stavite zdjelu iznad posude s vodom i pazite da voda ne dodiruje zdjelu). Izmiksajte maslac sa šećerom u prahu pa dodajte otopljenu čokoladu.

Za kremu sličnu ganache kremi potrebno je
  • 100 g mliječne čokolade
  • 3 žlice slatkog vrhnja

Na pari otopite čokoladu u koju ste dodali slatko vrhnje. Miješajte dok ne dobijete kompaktnu smjesu.

Navedene baze za punjenje obogatite sljedećim dodacima:
  • rum - odlično paše uz kremu s maslacem
  • sok od naranče - za obije kreme
  • kandirane naranče - uz ganache kremu
  • kokos - za obije kreme
  • umak od bobičastog voća (voće prokuhati sa šećerom i propasirati kroz gusto sito) - uz ganache kremu
  • preprženi grubo sjeckani lješnjaci - uz ganache kremu
  • neki drugi dodatak po vašem guštu.

Neki će reći da je ključan detalj u izradi pralina temperiranje čokolade. Da bi se čokolada pravilno temperirala, potreban je termometar kojim ćete mjeriti temperaturu čokolade. Ja ga nemam, a čokoladu predviđenu za omotač praline topim na način da 2/3 čokolade grubo nasjeckam i otopim na pari (nemojte čekati da voda zakuha, već odmah stavite zdjelu iznad posude s vodom i pazite da voda ne dodiruje zdjelu). U otopljenu čokoladu dodam preostalu 1/3 grubo nasjeckane čokolade i miješam dok se ne otopi. Temperiranje čokolade sprečava topljenje pralina pod prstima, dok sjaj pralinama daju glatki/sjajni silikonski kalupi.


Nakon što sam navela važne teorijske dijelove, krajnje je vrijeme da prikažem izradu pralina. Praline imaju dekoracije od bijele čokolade, punjene su kremom od mliječne čokolade s dodatkom slatkog vrhnja i kokosa, a omotač je izrađen od tamne čokolade. Za izradu je bilo potrebno
  • 50 g bijele čokolade
  • 100 g mliječne čokolade
  • 150 g tamne čokolade
  • 3 žlice slatkog vrhnja
  • 1 žlica kokosovog brašna

Na pari otopite bijelu čokoladu. Otopljenu čokoladu stavite u medicinsku špricu pa ispunite 1/3 kalupa ili samo pojedine dijelove, pri čemu kistom s tankim vrhom rasporedite čokoladu u utore. Kalup nježno povucite ("provozajte") po radnoj površini kako bi se čokolada pravilno rasporedila. Stavite kalup u frižider na 15 minuta. Ako ne želite dekoracije, ovaj korak preskočite.


Na pari otopite polovicu tamne čokolade. Mlaku otopljenu čokoladu stavite u medicinsku špricu i ukoliko ste radili dekoracije od bijele čokolade ispunite preostalo dno tamnom čokoladom. Ako niste koristili bijelu čokoladu, 1/3 svakog udubljenja ispunite čokoladom. Uzmite plosnati kist i povlačite čokoladu prema vrhu kao da farbate stranice čokolade. Znači, dno kalupa treba biti obloženo čokoladom do 1/3 i stranice kalupa trebaju biti obložene čokoladom. Kalup nježno povucite ("provozajte") po radnoj površini kako bi se čokolada pravilno rasporedila. Stavite kalup u frižider na 15 minuta.


Pripremite punjenje za praline. Slastičarsku vrećicu napunite kremom i punite praline, ali ne do vrha. Stavite kalup u frižider na 15 minuta.


Otopite drugu polovicu tamne čokolade. Mlaku čokoladu stavite u medicinsku špricu i ispunite ostatak kalupa. Kalup stavite u frižider na otprilike 3 sata.


Ukoliko praline radite u gore spomenutim petit four čašicama, dno čašica ispunite čokoladom do 1/3, a stijenke premažite s 2 - 3 sloja čokolade. Između svakog premazivanja stavite na 15 minuta u frižider. Na isti način postupite ako radite s plastičnim kalupima za led.


Nakon što je kalup proveo 3 sata u frižideru, vrijeme je da izvadite praline. U slučaju da ste koristili silikonski kalup, praline istisnite iz kalupa. Ako ste koristili petit foru čašice, ogulite papir s pralina. Ako ste praline radili u plastičnom kalupu za led, preokrenite kalup i lagano lupkajte po radnoj površini dok praline ne ispadnu van. Kod nekih plastičnih kalupa, praline ispadnu van bez problema, dok ćete se kod nekih pomučiti malo više i imati nekoliko slomljenih pralina.

Praline čuvajte u frižideru. Posluživanja izvadite ih 10ak minuta na sobnu temperaturu.

34 komentara:

  1. Praline su ti prekrasne, pbravo, majstorica si! Ja sam radia nekoliko puta, baš su to prave male uživancije. Jest da ima prtljanja, ali je zato užitak super :) Pvaj post ti je odličan i puno hvala na ovom tutorialu korak po korak, poučan je i super će mi poslužiti, kopirala sam si u word pa spremila ;)

    OdgovoriIzbriši
  2. Hvala, već je puno pralina prošlo kroz moje ruke tako da je izrada postala rutina.

    Kako od jeseni planiram raditi puno pralina (da pokažem kako imam lijepe kalupe), odlučila sam da će ovaj post biti s detaljnim uputama, a ostali samo sa fotkama.

    Nadam se da će ti moji savjeti koristiti i da ćemo uskoro ugledati praline i na tvom blogu.

    OdgovoriIzbriši
  3. prekrasne su tvoje praline, kao iz butige!!!

    OdgovoriIzbriši
  4. Svaka čast! Savršen tutorial:)) naravno, prailini su kao iz tvornice!
    Prvo se moram oboružati kalupima i ostalim priborom pa onda krenuti u avanturu! Hvala velika!

    OdgovoriIzbriši
  5. Bravo Tamarice, odličan tutorijal!!! Ja sam se jedno vreme ''primila'' na praline i često ih pravila i za poklon i za nas ukućane ili kad očekujem goste...

    http://jaca57.blogspot.com/2010/10/praline.html

    ...nešto u poslednje vreme ih ne pravim, ali moraću da krenem kad malo zahladni.

    Tvoje su zaista fantastične, kao iz francuskih butika čokolade :)))

    OdgovoriIzbriši
  6. Kako savrseno izgledaju! Ja ih nikada nisam pravila, ali si me sada zaintrigirala...moram pokusati - izgledaju kao savrsen poklon za cokoholicare!

    OdgovoriIzbriši
  7. Snježo, kad jedom kreneš, teško da ćeš se zaustaviti.

    Jaco, super su ti kalupi, posebno mi se sviđa onaj cvijet s raširenim laticama.

    Jasna, idealan su poklon ne samo za ovisnike o čokoladi, već dobro prolaze kod svih. Posebno kad ih se iznenadi raznovrsnošću punjenja.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ak se nešto sviđa tebi, ne znači da će se sviđati i drugima. Zato je tvoja tvrdnja „kad jednom kreneš, teško da ćeš se zaustaviti“ čista izmišljotina. Ja sam jednom radila praline i nikad više ih nisam poželjela napraviti. I nije mi jasno otkud tebi vremena da se „satima možeš igrati i da za tebe ne postoji ništa drugo…“. Evo kako je izgledalo nedjeljno prijepodne kad sam ja radila 12 pralinica: topljenje čokolade, izrada nadjeva te stavljanje toga svega u kalupe bilo je isprepleteno: kuhanjem ručka, usisavanjem prašine, pranjem poda, pranjem suđa, pranjem veša i u mašini i na ruke, peglanjem, tipkanjem dokumenata za posao i odštopavanjem odvoda. Blago vama penzićkama koje imate cijeli dan na raspolaganju da radite praline. Bi ja tebe vidjela kako ti radiš praline da si 10 sati dnevno na poslu, pa onda da ti 3 sata otpadne na putovanje na posao i natrag (tu nisu uključeni odlasci u dućan i obavljanje kojekakvih obaveza), a dok si doma, djeca ti non stop skaču po glavi.

      Izbriši
    2. Možda sam umirovljenica, možda sam se bogato udala, a možda se znam dobro organizirati i ne trošim vrijeme ostavljajući zajedljive komentare.

      Na mom blogu, sve što je napisano je moj stav i nemam se potrebu nikome opravdavati zbog toga. Meni se sviđa raditi praline, tebi (ili nekome drugome) se ne sviđa i nadam se da te nitko ne tjera da ih radiš opet. Radi ono u čemu uživaš i probaj se malo opustiti ;-)

      Izbriši
    3. Kakva trolčina je ova Valpurga, ne mogu vjerovat :D

      Ljubomora, zavist, nesposobnost, nezadovoljstvo životom? Užasno me zanima što ljude navede na ovakve komentare. Uvijek za ovakve ljude zamišljam da im je glavna zanimacija ogovaranje drugih uz kavu i loše kolače...

      Izbriši
    4. Nije joj ovo prvi komentar takvog stila na mom blogu. Već mi se jednom javila na ovom postu - http://cake-cookie-pie.blogspot.hr/2015/03/planinarenje-planinar-s-diplomom.html

      S obzirom na ono što piše i način na koji se izražava, može se zaključiti da je nezadovoljna svojim životom i/ili ljubomorna na one koji su zadovoljni

      Izbriši
  8. Uh.ja ovo ne smem ni da probam da pravim..i onako zaobiazim lokalnu prodavnciu ovakvih specijaliteta jer ako udjem,,nema cokolade sigurne od mene;)Divna je;)

    OdgovoriIzbriši
  9. Pa baš zato je Džoli ovo za tebe, guštaš u izradi i kasnije možeš oblizati posude s ostacima čokolade.

    OdgovoriIzbriši
  10. Da znas da su ti divne "igrackice", a tek cokoladice u dve boje...divota!;))) Ovo zaista ume da ispuni coveka, pa se ni ne primeti kako vreme cas proleti...a pokloniti nekome kutijicu domacih pralina je najlepsi poklon!;)))

    OdgovoriIzbriši
  11. nista ovi kalupi ne bi znacili bez tvojih majstorskih ruku :)

    pozdrav iz vjetrovitog Hamburga :)

    OdgovoriIzbriši
  12. Prekrasne su ti pralinice..joj kako ih volim,radeći ih nekoliko puta uvijek sam uživala,ali naravno najviše dok sam ih jela:)

    OdgovoriIzbriši
  13. Sono stupende le tue praline!!! Qui in Sicilia fa troppo caldo per farle adesso, ma ci proverò in inverno. Buona giornata e complimenti!!

    OdgovoriIzbriši
  14. Prekrasne su ti. Ja imam jedno par kalupića, ali se nikako nakaniti upotrijebiti ih :)

    OdgovoriIzbriši
  15. Hvala :))))))


    Tadeja, ukoliko će i dalje kalupi stajati neupotrebljeni, šaljem ti svoju adresu ;-)

    OdgovoriIzbriši
  16. ;))) To moramo Timnu pitati, to mi je ona kupila, s vrlo jasnom porukom što mi je činiti, zasad je sve na budem, budem. :)

    OdgovoriIzbriši
  17. Odličan post, ja sam nabavila jedan kalup čekam da zahladi pa se bacam na pravljenje :)

    OdgovoriIzbriši
  18. Pitat ću te na kraju godine koliko imaš kalupa. Kad se jednom navučeš na praline, ne staješ tako lako ;-)

    OdgovoriIzbriši
  19. Odličan post! Kalupiće imam, nešto sam pravila u njima, ali ne tako skoro. Odlična ti je ova ideja sa med. špricom. Tu ti fintu kradem! :)

    OdgovoriIzbriši
  20. Vrhunske praline i prekrasne ! Baš si ih super napravila i lijepo sve obajsnila. Spremam post za dane kada se i ja odlučim malo ozbiljnije pozabaviti mojim kalupom. Odlično !

    OdgovoriIzbriši
  21. Hvala! Jedva čekam da vidim vaše kalupe i praline.

    OdgovoriIzbriši
  22. Lijepe su,daleko od toga da nisu,samo su zahtjeven,a tako se brzo pojedu ...:/

    OdgovoriIzbriši
  23. Istina, ali još uvijek me veseli izrada tako da mi ne smeta što se pojedu u sekundi.

    OdgovoriIzbriši
  24. zanima me ovo punjenje sa šećerom u prahu, maslacem i čokoladom, koji je postupak?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Postupak je opisan ispod nabrojenih namirnica - miksati maslac sa šećerom, u tu smjesu dodati otopljenu ohlađenu čokoladu te neki od dodataka po ukusu.

      Izbriši
  25. Hvala puno na ovom postu :)

    Kupila sam preslatke kalupiće na sovice u DMu i tražeći dobre recepte, naletila na tvoj blog :)
    Nisam nikad radila praline u životu, ali nadam se da ce uspjet :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ajmeeeeee sovice, baš fora! Sretno s izradom pralina, nadam se fotkama :)

      Izbriši