utorak, 21. veljače 2012.

Otjerali su zimu


Prišla san doma - raspletena i očrnjena po obrazeh, ma kuntenta ... 

Razmišljala sam o tome da cijeli post napišem na čakavskom, s obzirom da je posvećen našem običaju. Na kraju sam si dala oduška samo u uvodnoj rečenici. Iako je danas zadnji dan maškara u mom kraju, sretna sam. Zvončari su i ove godine ispunili svoju zadaću i otjerali zimu. Nakon Riječkog karnevala (koji je održan u nedjelju), Halubajski zvončari na pusni pundejak i pusni utorak obilaze svoj kraj i tjeraju zimu. 


Danas će zapaliti Pusta - odjevenu lutku u prirodnoj veličini čovjeka ispunjenu slamom. Pust predstavlja sve loše što nam se dogodilo u prethodnoj godini i ime dobije po nekom događaju koji je obilježio godinu. Na Antonju (17.1.) se diže na pal, a na pusni utorak se zapali.  Naš Pust je ove godine poseban, jer predstavlja žensku osobu - odjeven je u kompletić, na reveru ima broš, a na glavi pijetla (pretpostavljam da pogađate koga simbolizira). Paljenje Pusta ću propustiti, jer sam bolesna, ali posjet zvončara mom mjestu nisam propustila još niti jedne godine pa tako ni ove.


Uz zvončare, povorki koja obilazi mjesta pridružuju se vrag, medvjed kojeg vode na špagu, broskvari, doktor, ucviljena udovica koja žali za Pustom i jajari. Vrag i medvjed su zaduženi za nepodopštine, a svoje žrtve pronalaze u publici. Nekad davno je bio običaj da ti se medvjed baci pod noge i da ti vrag zacrni obraz. Posljednjih nekoliko godina je uz te običaje prisutna i neka fora koja je aktualna samo tu godinu. Tako su npr. jedne godine odvezivali tenisice, a ove godine su odlučili doraditi frizure. Što je najbolje, uopće ih ne primijetite dok vas ne "napadnu". Tako sam se našla s vragom oči u oči dok mi je on tapirao kosu i crnio me po licu. U isti tren pojavio se i medvjed koji mi se bacio pod noge, a broskvari koji su ga vodili na špagu su nastavili "popravljati" moju frizuru tamo gdje je vrag stao. Kad su prestale nepodopštine, donekle sam popravila frizuru i nastavila sam promatrati zvončare koji su formirali kolo.
 
Zvončari u svakom mjestu formiraju kolo u kojem ostaju sve dok komandant ne zazviždi za kraj kola. Tada zvončari skidaju maske i odlaze na okrepu koju su im pripremili mještani. Nakon što se okrijepe, muzika (koja je na čelu povorke) zasvira par pjesmi i zatim cijela povorka odlazi u susjedno mjesto. Odlazak zvončara iz mjesta u isto vrijeme budi osjećaj sreće i tuge - sreće zbog toga što su i ove godine došli u mjesto i otjerali zle duhove zime, a tuge zbog toga što označavaju kraj maškaranog razdoblja.



22 komentara:

  1. Predivan post. Drago mi je upoznavati različite (a opet slične) lokalne običaje. Veseli me dolazak proljeća!

    OdgovoriIzbriši
  2. Sjajan post, baš ti hvala na ovom, uživala sam.

    OdgovoriIzbriši
  3. Zvončari su mi zakon, baš su jedni bili ovaj vikend i u mom gradu i bilo ih je super vidit! I čuti naravno :)

    OdgovoriIzbriši
  4. samo nek su oni potjerali zimu!!!jako se veselim proljeću, suncu i dužim danima.

    OdgovoriIzbriši
  5. Divan post,divno si nam dočarala običaje u vašem kraju,baš sam se oduševila,iskreno strašni su ovi zvončari,i baš im hvala za tjeranje zime,stvarno su uspjeli:)

    OdgovoriIzbriši
  6. Koje predivne fotke! Nisam nikada bila u Rijeci za vrijeme karnevala, tu u kaštelima imamo svoju poznatu povorku - svake godine uvik nešto novo i zanimljivo :) Tamara, post je rpedivan, hvala ti što si mi dočarala vaše običaje :) Baš sam uživala :)

    OdgovoriIzbriši
  7. Jubistacha, mene isto veseli dolazak proljeća, to mi je najdraže godišnje doba

    Dunja, drago mi je

    Marina, moraju glasnom zvonjavom potjerati zle duhove

    Tamara, mislim da duži dani svakog vesele

    Nely, koliko god strašno izgledali, vrlo su dobroćudni

    Maja, nadam se da je ovo dobra pozivnica za izlet u Rijeku

    OdgovoriIzbriši
  8. Interesantan post, verno si nam oslikala vaše običaje i "verujem" da su uspeli oterati zimu i zle duhove, mada mi ovako sa maskama izgledaju vau...

    OdgovoriIzbriši
  9. Lijepo je sačuvati neke stare običaje, pogotovo ovakve kojima se svi raduju.

    OdgovoriIzbriši
  10. Prekrasno, draga! Takve običaje volim, imaju svoju priču i nadam se da su nam otjerali zimu i sve crne vragove koji su nas vih ovih godina, da prostiš, za........
    Brz oporavak ti želim!

    OdgovoriIzbriši
  11. Divan post! Bas mi se dopadaju obicaji koje spominjes. :)

    OdgovoriIzbriši
  12. meni je taj vaš karneval i običaji super. kod nas toga baš nema. hvala ti za fotke i što si nas provela kroz ovo :)

    OdgovoriIzbriši
  13. Zora, meni su još uvijek "vau" iako ih gledam svake godine od najranijeg djetinjstva

    Fikreta, za očuvanje ovog običaja se ne moramo brinuti jer zvončari imaju podmladak, sinovi nekih zvončara kreću u povorku prije nego u školu

    Snježa, hvala

    Miki, hvala

    Tamara, da li si uspjela ove godine posjetiti karneval

    OdgovoriIzbriši
  14. Kakve famozne maske...Volim stare obicaje!

    OdgovoriIzbriši
  15. Hermoso carnaval y buenos mensajes de esperanza ,las costumbres y tradiciones me encantan,abrazos hugs,hugs.

    OdgovoriIzbriši
  16. Baš lepo upoznavanje sa običajima! Nadam se da ste baš dobro potpalili da ostane samo gomilica pepela i da proleće brzo dođe:-)))

    OdgovoriIzbriši
  17. Zvončari su prava stvar! Ostatak povorke je uvijek nekako kičast, s lošim kostimima, ali ovo je vrhunski i odlično da si pisala o tome.

    OdgovoriIzbriši
  18. Jasna's kitchen creations, njihove maske se mogu podijeliti u dvije kategorije: one koje predstavljaju neku životinju i one koje ne predstavljaju ništa konkretno - ove druge su mi puno draže

    Rosita Vargas, thank you

    Vesna Nešić, Pust visi u zraku i lijepo je vidjeti kako se pretvara u hrpicu pepela

    Κάθαρσις, volim i ostatak povorke, jer uvijek bude neka parodija na aktualne događaje

    OdgovoriIzbriši
  19. hahah vidi ovog vraga bas je faca! :))
    odlične fotke i priča.
    (cookandplay)

    OdgovoriIzbriši
  20. Divan post! Odlične fotke :) Doživjela sam zvončare na karnevalu u Rijeci i pomalo me plaše :D

    OdgovoriIzbriši
  21. Odličan post , baš sam ga sa zanimanjem i zadovoljstvom pročitala ! Sviđaju mi se Zvončari i karnevalski običaji tvoga kraja i jako mi je drago da se ta tradicija održava. Jako lijepo si nam ih još približila, i slike su odlične !

    OdgovoriIzbriši
  22. paa pojma nisam imala da si ti iz Rijeke!? =)
    pozdrav rijechanki od rijechanke! ;)

    OdgovoriIzbriši