srijeda, 21. siječnja 2015.

Planinarenje - što se jede na planini


Odlazak na putovanje, a pogotovo odlazak u planinu ne nudi previše manevarskog prostora po pitanju prehrane. Treba biti praktičan i nositi sa sobom što manje tereta (ambalaže koju treba vratiti nazad u dolinu). S druge strane, trebate uzeti i više hrane i tekućine nego što vam je potrebno za vrijeme koje ćete provesti u planini.


Po pitanju tekućine, za mene postoje samo dvije stvari - voda (tijekom cijele godine) i topli čaj (zimi). Tijekom godina sam razvila dobru naviku da pijem puno vode, više puta po nekoliko gutljaja. Zbog pojačanog tjelesnog napora i znojenja, potreba za tekućinom se značajno povećava tijekom planinarenja. Vrlo je važno uzeti dovoljnu količinu tekućine, a zlatno pravilo kaže da je potrebno imati i dio tekućine za rezervu, odnosno da pola litre tekućine treba vratiti doma (ukoliko nije bilo neplaniranih situacija).


Količinu hrane koju nosim sa sobom uvijek prilagodim dužini putovanja i dužini planinarenja. Banane, sezonsko voće, sendviči (s domaćim kobasicama i pancetom), kuhana jaja, svježe povrće (pumidori), orašasti plodovi, suho voće (grožđice, marelice), energetske pločice, čokolada, keksi ili kolač. Ukoliko staza nije zahtjevna/dugačka, dozvolim si mali luksuz pa na planinu nosim pite pečene u staklenkama i planiram fotkanje hrane (uz obaveznu krpicu tako da hrana ima na čemu pozirati). Kod pakiranja hrane postoji željezno pravilo, što znači da bi u ruksaku uvijek trebalo imati nešto hrane za neplanirane situacije (najčešće to bude hrana u konzervi, dvopek i slično).

Planinarski domovi olakšavaju prehranu tijekom planinarenja. Tamo obično možete pojesti nešto toplo na žlicu - maneštricu, jotu, gulaš i slično. Ono što me posebno veseli je što pojedini planinarski domovi nude deserte. Kada mi je najteže na usponu i kad bih najrađe odustala, dodatnu motivaciju mi čini upravo hrana. Počnem na glas nabrajati što ću sve pojesti kad dođem u dom i kako ću im pojesti sve deserte koje imaju. Ti deserti su me se toliko dojmili da sam ih odlučila pripremiti kod kuće. Prvi kojeg sam isprobala i kojeg često naručujem je štrudel od jabuka. Onaj kojeg ću vam danas predstaviti bio mi je pravo iznenađenje. Bili smo u Sloveniji na Snežniku i pitala sam domara ako ima šta slatko. Rekao je štrukli. Čekala sam ih s nestrpljenjem i ostala paf kad sam ih ugledala. Izgled nimalo ne odgovara onim zagorskim, ali zato okusom ni najmanje ne zaostaju. U nastavku vam donosim osnovni recept za vučeno tijesto koji možete kombinirati uz nadjev po želji (sir ili orasi). Običaj je da se slovenski štrukli poslužuju uz prepržene krušne mrvice.

Tijesto
  • 300 g glatkog brašna
  • 35 g ulja
  • 1 žumanjak
  • 1/2 žličice soli
  • 100 ml mlake vode (po potrebi dodajte još malo vode)
Prosijte brašno na radnu površinu. Napravite udubinu u sredini u koju dodajte žumanjak, sol i vodu. Zamijesite glatko i elastično tijesto, a po potrebi dodajte još malo mlake vode. Tijesto premažite uljem, poklopite staklenom zdjelom i pustite da odstoji sat vremena. Nakon što je tijesto odmorilo, razvaljajte ga na pobrašnjenoj površini, a zatim ga prebacite na stolnjak posut oštrim brašnom i nastavite razvlačiti, ali ne jako tanko kao za štrudlu. Po cijelom tijestu premažite nadjev u tankom sloju. Zamotajte uz pomoć stolnjaka. Prebacite na prijanjajuću foliju premazanu otopljenim maslacem koju dobro omotajte oko tijesta i čvrsto zavijte krajeve. Kuhajte u kipućoj vodi 25 - 30 minuta. Pustite da se malo ohladi, odstranite foliju pa izrežite na komade. Poslužite uz popržene krušne mrvice.

Kad sam radila štrukle od oraha, tijesto sam razvukla tanje nego sa štrukle od sira. Mada se tijesto kod slovenskih štrukli vuče deblje, odlučila sam ga ipak prilagoditi svom guštu, što znači tanko tijesto. Kod štrukli od oraha sam zamotano tijesto uz pomoć tanjurića prerezala na dva dijela, radi lakšeg kuhanja.


Nadjev od sira
  • 500 g svježeg sira
  • 100 g kiselog vrhnja
  • 100 g šećera
  • 10 g vanilija šećera
  • 2 jaja
Svježi sir pomiješajte sa šećerom i vanilija šećerom. Dodajte kiselo vrhnje i žumanjke pa miješajte dok se sastojci ne povežu. Lagano umiješajte snijeg od bjelanjaka.


Nadjev od oraha
  • 200 g mljevenih oraha
  • 50 ml mlijeka
  • 120 g šećera
  • 10 g vanilija šećera
  • 2 jaja
  • 40 g otopljenog maslaca
Orahe pomiješajte sa šećerom i vanilija šećerom te pofurite kipućim mlijekom. Kad se prohladi, dodajte žumanjke i otopljeni maslac te miješajte dok se sastojci ne povežu. Lagano umiješajte snijeg od bjelanjaka.

Posip od krušnih mrvica
  • 60 g maslaca
  • 5 žlica krušnih mrvica
  • šećer i cimet prema ukusu
Na otopljenom maslacu popržite krušne mrvice. Maknite s vatre pa dodajte šećer i cimet. Posip se lijepo slaže s nadjevom od sira. Kod nadjeva od oraha više volim uživati u okusu oraha pa ne radim posip od krušnih mrvica.


21 komentar:

  1. Odlicni savjeti za duga pjesacenja; najcesce pakujem suho voce, cokolade i energetske plocice i mnoooogo vode zbog klime ovdje. Uz to bi mi dobrodoslo i nekoliko komada struli (sa orasima)!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Koliko god da je hrana važna (jer se planinarenjem troši puno kalorija), voda mi je ipak prva na pameti kad pakiram ruksak. Najčešće pretjeram, ali bolje da imam viška nego da mi fali. Ne mogu zamisliti koliko bih tek litara spakirala da planinarim u vašim klimatskim uvjetima

      Izbriši
  2. Svidja mi se receptic i prezentacija, a sve se divno uklopilo u pricu o setnji planinom, i sama vec neko vreme razmisljam da se uclanim u planinarsko drustvo, sama se bas ne bih upustila u takvu avanturu.:))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Od srca ti preporučam da se učlaniš u planinarsko društvo. Osim upoznavanja novih ljudi, divnog druženja i prekrasne prirode, planinarenje je iznimno korisno za organizam

      Izbriši
  3. Moje setnje su krace i nikako ne spadaju u planinarenje, a opet posto su celodnevni izleti volim da ponesem paketic hrane nalik ovom tvom. Slicne sam recepte radila, ali strukle uredno cekaju na red - svidja mi se "mrvicasti" dodatak:)

    OdgovoriIzbriši
  4. Strudl supe rizgleda. Izvrsni savjeti, još samo da krenem planinariti.

    OdgovoriIzbriši
  5. drago mi je da uživaš u ovom zdravom sportu, jedva čekam fotke prirode!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Baš sam se pronašla u planinarenju, a fotke prirode će biti u nekom od sljedećih postova

      Izbriši
  6. strudlu jako volim! imas srece sto mozes planinariti =)
    trebas sudjelovati u #planinskeprice projektu =))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ako se ne varam, taj projekt, odnosno priča bi se trebala odnositi na planine Srbije, a tamo još nisam planinarila

      Izbriši
  7. Super pričica i savjeti, a i desert je odličan!

    OdgovoriIzbriši
  8. Hvala na divnom receptu, bice isproban :)
    Pozdrav

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Baš mi je drago, debljinu tijesta je najbolje prilagoditi vlastitom guštu, tako da ću ja nadalje raditi s tanjim tijestom

      Izbriši
  9. This looks really good, Tamara !
    I have enjoyed a lot to see you taking photos ! :)

    Cheers,

    Isabel

    OdgovoriIzbriši
  10. Odličan post, ovako otprilike izgleda i sadržaj naših ruksaka kada krenemo na planinarenje, slažem se da je najvažnije imati dovoljno tekućine, voda u našem slučaju, ali i hrana je jednako važna, kako li je tek kada se popnemo gore sve nekako ukusnije i finije :) Štrukle neobičnog oblika su super , a drago mi je i tebe vidjeti !

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ta fotka je nastala slučajno - suprug obožava dokumentirati moje fotkanje hrane pa me tako vreba kad fotkam nešto kod kuće, a ova u planini mu je bila pravi kapitalac

      Izbriši