ponedjeljak, 26. svibnja 2014.

Orehnjača (orehova potica)


Kad bi me pitali koji desert mi zadaje najviše muke - k'o iz topa bih odgovorila orehnjača. Koliko god puta sam napravila orehnjaču, toliko sam i recepata isprobala. Dakle, svaka nova orehnjača, novi recept. Zašto? Jer to nije to - nedovoljno slatka, suha,... Iznimka je recept za poveticu, koju sam napravila već nekoliko puta, a sočnost daju ribane jabuke. Nedavno sam u Sloveniji dobila recept za nagrađivanu orehovu poticu i mogu reći da je to ono što već godinama tražim - ukusna i sočna. Konačno recept za orehnjaču koji želim podijeliti s vama. Bezglutensku verziju tijesta pronađite na kraju teksta.



Tijesto
  • 1 kg glatkog brašna
  • 40 g svježeg kvasca (1 kockica)
  • prstohvat soli
  • 6 žlica šećera 
  • 1 jaje
  • 4 žumanjka
  • 50 ml ulja
  • 120 g otopljenog maslaca
  • 500 ml mlakog mlijeka
Kvasac razmrvite u 50 ml mlake vode. Dodajte žličicu šećera i žličicu brašna i pustite da se kvasac digne. U posudi samostojećeg miksera pomiješajte prosijano brašno sa šećerom i soli. Napravite udubinu u sredini u koju dodajte jaje i žumanjke, ulje, otopljeni ohlađeni maslac i mlako mlijeko. Dodajte dignuti kvasac i uz pomoć miksera zamijesite tijesto. Tijesto stavite u pobrašnjenu zdjelu, pokrijte prijanjajućom folijom i pustite da se digne. Za to vrijeme pripremite nadjev.

Nadjev od oraha (količina sastojaka za 4 orehnjače)
  •  750 g mljevenih oraha
  • 150 ml mlijeka
  • 3 jaja
  • 300 - 400 g šećera
  • 10 g vanilija šećera
  • 250 g otopljenog maslaca
  • rum (prema ukusu)
  • 50 - 100 ml slatkog vrhnja (količina slatkog vrhnja ovisi o tome koliko je gusta smjesa prije njegovog dodavanja)
Izmiksajte jaja, dodajte šećer i vanilija šećer i miksajte dok se smjesa ne udvostruči i postane svjetla. Dodajte otopljeni ohlađeni maslac i rum pa kratko izmiksajte. Orahe prelijte s kipućim mlijekom i promiješajte. Dodajte orahe u mješavinu s jajima i dobro izmiješajte. Polako počnite dodavati slatko vrhnje - količinu treba procijeniti prema gustoći smjese - slatko vrhnje treba malo razrijediti smjesu, ali ona ne smije biti tekuća već čvrsta).

Tijesto podijelite na četiri dijela i razvaljajte na pobrašnjenoj površini. Svaki premažite nadjevom, zamotajte, prebacite u  lim obložen papirom za pečenje i izbockajte površinu vilicom. Pokrijte prijanjajućom folijom i pustite da se orehnjače dignu (otprilike pola sata). Pecite 50 minuta u pećnici zagrijanoj na 160°C (drvenim štapićem provjerite ako je pečeno). Ohladite na rešetki. Prije posluživanja pospite šećerom u prahu.


Nadjev od maka (količina sastojaka za 2 makovnjače)
 
Ukoliko prepolovite količinu nadjeva za orehnjaču, ostat će vam polovica tijesta za makovnjaču, a za nadjev je potrebno
  • 350 ml mlijeka
  • 120 g šećera
  • 25 g maslaca
  • 250 g mljevenog maka
  • nekoliko žlica slatkog vrhnja
U manju posudu stavite mlijeko, šećer i maslac pa zagrijte do vrenja. Maknite s vatre, dodajte mak, promiješajte i vratite na laganu vatru te kuhajte uz miješanje par minuta, dok se smjesa ne zgusne. Pustite da se ohladi pa dodajte nekoliko žlica slatkog vrhnja (pazeći da smjesa ostane čvrsta)

EDIT 16.12.2018.

Orehnjača i makovnjača bez glutena

Konačno sam napravila bezglutensko tijesto i konačno ću ovog Božića uživati u orehnjači i makovnjači. Recept za nadjev iskoristite iz gornjeg teksta, a količina tijesta navedena u receptu dovoljna je za dvije štruce.


  • 500 g Schar Mix B brašna
  • 20 g svježeg kvasca
  • 3 žlice šećera 
  • 2 žumanjka
  • 100 g otopljenog maslaca
  • 300 ml mlakog mlijeka
Kvasac razmrvite u 50 ml mlakog mlijeka. Dodajte žličicu šećera i žličicu brašna i pustite da se kvasac digne. U posudi samostojećeg miksera pomiješajte prosijano brašno sa šećerom. Napravite udubinu u sredini u koju dodajte žumanjke, otopljeni ohlađeni maslac i mlako mlijeko. Dodajte dignuti kvasac i uz pomoć miksera zamijesite tijesto. Tijesto stavite u pobrašnjenu zdjelu, pokrijte prijanjajućom folijom i pustite da se diže sat vremena. Za to vrijeme pripremite nadjev.

54 komentara:

  1. I ja sam probala puno recepata ali još nisam probnašla onaj savršen. Moram isprobati ovaj tvoj, možda on bude taj!

    OdgovoriIzbriši
  2. krasne su obje, i ja imam "problema" s orehnjačom pa ću ovu tvoju rado isprobati!

    OdgovoriIzbriši
  3. Tamara what really beautiful cake I love this!
    Are poppy seed inside I will translate this recipe charming!

    OdgovoriIzbriši
  4. Ja mislim da sam sada pronašla onaj idealni recept,inače moj problem je kod orehnjače ili makovnjače što mi se uvijek prilikom pečenja odvoji gornja kora i to uopće ne bude lijepo prilikom serviranja,jer je bukvalno odvojen dio kore od donjeg dijela i ostane velika praznina..vidim da kod tebe to nije bio slučaj,stoga probam ju prvom prilikom.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Mislim da to ima veze s načinom motanja (treba čvrsto motati) i temperaturom pečenja (bolje je da se peče na nižoj temperaturi), a svakako je dobro izbockati vilicom po vrhu - sad vidim da sam to zaboravila napisati pa idem dopuniti

      Izbriši
    2. Super recept, sve je dobro objašnjenjo, čista 5

      Izbriši
    3. Hvala puno, drago mi je da Vam se sviđa

      Izbriši
  5. hvala za ovaj recept! krasna je i stvarno sočno izgleda

    OdgovoriIzbriši
  6. Super su, ja se nisam još ni usudila napraviti...

    OdgovoriIzbriši
  7. Pefektno izgledaju obe. Mogao bi po komad svake :)

    OdgovoriIzbriši
  8. Odlična je! Uskoro orasi ovde.

    OdgovoriIzbriši
  9. Eh... Imala sam jedan recept otprije 10-ak godina iz Slobodne Dalmacije, a naslov je bio "najbolji recept za orahnjaču" i bio je. Godinama se taj novinski isječak vukao po našim hrpicama s receptima i prije par godina jednostavno je nestao. Nisam našla ništa ni približno dobro toj orahnjači.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Obično prepišem recepte iz novina, baš zato da se ne zagube

      Izbriši
  10. Ne znam koju bih prije - obozavam obje; i ja sam trazila perfektan recept izvjesno vrijeme.

    OdgovoriIzbriši
  11. Super su ispale obe. Odlično!

    OdgovoriIzbriši
  12. Probaću ovu tvoju jer sam i ja kao ti - nikad nisam u potpunosti zadovoljna. Uglavnom mi budu suve bez obzira na količinu oraha.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nadam se da ćeš biti zadovoljna, ova stvarno nije suha

      Izbriši
  13. Divno izgledaju oba kolacica, moram priznati da mi je ipak za mrvicu draza makovnjaca... nas dve bismo se lako dogovorile kako da podelimo kolacice.:)))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hmmmm, s obzirom da si rekla da ti je makovnjača draža, podjela bi bila teška jer ju i ja obožavam :)

      Izbriši
  14. Ovaj recept bi stvarno mogao biti "ono pravo". Isto nisam bila zadovoljna s dosadašnjim, pa orehnjaču uglavnom radim od prhkog tijesta sa sirom,
    Jako volim mak, ali cijelu vječnost nisam radila ništa od njega. Još od kad u dućanima više nemaju mlinac za mak.
    Kako da ga sameljem? Imam doma jedino mlinac za kavu, ali on ima malo prostora i u njemu po potrebi meljem zobene pahuljice, lanene sjemenke i šećer. Sad sam baš poželjela pravu makovnjaču!

    OdgovoriIzbriši
  15. Hello Tamara,

    Wonderful "cake" full of ingredients that I enjoy a lot (I love nuts) and it's beautiful !

    Cheers,

    OdgovoriIzbriši
  16. Davno sam dobila jako dobar recept od svoje prijateljice Sanje pa ju i nazivam Sanjinom orehnjačom ali tvojoj su me privukle ove fine rupice u tijestu baš izgleda sočna i fina, a možda ja sad imam i Tamarinu orehnjaču, lijep pozdrav.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Recept sam dobila od Stanke i već sam razmišljala da post nazovem Stankina orehnjača

      Izbriši
  17. Ovo je Orehnjača baš po mom ukusu, inače jako volim kada su ovako bogatije nadjevom :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Volim kad je dizano tijesto tanko i često pretjeram s valjanjem, ali ovaj put sam se uspjela zaustaviti na vrijeme :D

      Izbriši
  18. Ovo je nešto za mene, divno izgleda ;)

    OdgovoriIzbriši
  19. Obje izgledaju super, a kak ja ipak više volim orehnjaču prvo bi nju probala. Jel ostao još koji komadić? :)

    OdgovoriIzbriši
  20. Orehnjaču i makovnjaču uvijek mogu pojesti, iako se blago priklanjam maku moram priznati da mi ova orehnjača kod tebe tako dobro izgleda da bih je ipak prvu isprobala !

    OdgovoriIzbriši
  21. Hvala za ovaj recept.Stvarno je najbolja od svih koje sam do sada radila.Zanima me samo kako ju ohladiš? Nije mi jasno kako na rešetki? Hvala na odgovoru. Pozdrav.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Postoji rešetka za kolače tako da lim za pečenje nije direktno na nekoj površini npr. stolu. Ukoliko imaš plinski štednjak, možeš lim ostaviti na rešetki štednjaka.
      Drago mi je da ti se sviđa orehnjača, bolju nisam jela.

      Izbriši
    2. Hvala na brzom odgovoru. Znači ne vadi se iz protvana dok se ne ohladi. Važi li to za sve tvoje recepte?
      Radila sam dvije štruce orehnjače i dvije makovnjače . Sve se pojelo tako da više danas nema ništa, ali idem raditi pitu od jabuka po tvom receptu.
      Javim kako je ispalo.
      Pozdrav.

      Izbriši
    3. Tako je, ne vadi se iz kalupa. Ukoliko je nešto potrebno ohladiti izvan kalupa, onda tako i navedem u postupku.
      Hvala za isprobavanje recepata, veseli me kad je netko zadovoljan isprobanim 😊

      Izbriši
  22. U testo ide samo 2 žumanceta? Pošto u tekstu piše: "Napravite udubinu u sredini u koju dodajte jaje i žumanjke" .Čisto da znam, da se ne zeznem. Hvala :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. U glutensko tijesto ide jaje i žumanjci, u bezglutensko samo žumanjci. Ispravit ću u postupku izrade.

      Izbriši
  23. Mislila sam da bezglutensko testo, samo sam zaboravila da napišem. Nema problema :) još jednom Hvala na brzom odgovoru :) Štrudla Vam izgleda predivno.

    OdgovoriIzbriši
  24. Opet ja, izvinite na smetnji :D Štrudlu još uvek nisam napraivla. imam još par nedoumica. Nemam samostojeći mikser. Zanima me koliko dugo se testo ručno mesi? Da li ispadne mekano, gnjecavo ili? Ne znam kako bi ispalo sa Mix IT uNIVEZALNIM brašnom? Hvala :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Tijesto možete napraviti i s običnim ručnim mikserom sa spiralnim nastavcima za tijesto. Lakše mi je tijesto zamijesiti uz pomoć miksera, ali možete i ručno, samo pazite da ne dodajete previše brašna. Tijesto bude meko i podatno, nije gnjecavo i ne lijepi se.
      Radila sam ga samo s Mix B brašnom, ne znam kako bi bilo s drugim brašnom, vjerojatno bi trebalo prilagoditi količinu brašna

      Izbriši
  25. Pravila sam juče i naravno nije mi uspelo,radila po drugom nekom receptu i koristila sam suvi kvasac Shar,jer se ne usudim ni jedan drugi koristiti.Koji sveži kvasac koristite,ada je nama dostupan u Srbiji?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Žao mi je što Vam nije uspjelo.
      Koristim DIGO svježi kvasac. Suhi isto DIGO ili onaj iz DMa. Schär suhi kvasac nalazim samo u Sparu, a on mi je izvan svih ruta tako da ga rijetko kupujem.

      Izbriši
  26. Ako pravimo pola mjere vas savjet kako sa jajima i za fil i za tijesto,koliko staviti?

    OdgovoriIzbriši